Je pochopitelné, že jiná situace je u zahraniční dovolené a jiná u pobytů v tuzemsku. Obecně však platí, že s cestovní kanceláří šetříte výrazně svůj drahocenný čas a získáváte s vlastním pobytem současně další „balíček služeb“. Patří sem:
►vypracování a předložení široké katalogové nabídky možností Vaší dovolené
To pro Vás znamená, že získáváte na jednom místě přehlednou katalogovou nabídku možných pobytů, která je většinou profesionálně zpracovaná a hlavně prověřená. Odpadá Vám časově i finančně náročné telefonování, jednání s dodavateli jednotlivých služeb, zjišťování detailů o podmínkách Vašeho případného pobytu a zajišťování s tím spojených služeb.
Vlastním zakoupením pobytu (zájezdu) získáváte smluvně definovaný rozsah cestovního pojištění, včetně pojištění nákladů (stornopoplatků) za případné zrušení Vámi zakoupeného pobytu nebo za přerušení pobytu již nastoupeného. K tomu může dojít v případě, když Vám zdravotní či jiné vážné důvody zabrání odcestovat na dovolenou. Zde se doporučuje, zvláště u rodinných dovolených s dětmi,
vyhledávat cestovní kanceláře, které nabízejí pobyty s nadstandardně rozšířeným storno pojištěním i pro případ předčasného ukončení pobytu (jistě znáte příhody se zvrtnutým dětským kotníkem, horečkou, průjmem atp.). Smluvní pojišťovna cestovní kanceláře pak Vám i spolucestujícím, přihlášeným na pobyt (zájezd) s Vámi, uhradí definovanou část naúčtovaných stornopoplatků.
►jistota, že Vámi zakoupený zájezd spadá do ochrany insolvenčního pojištění cestovní kanceláře
To pro Vás znamená, že Vám povinné smluvní pojištění cestovní kanceláře (Zákon č. 159/1999 Sb.) zajišťuje právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku:
1) neposkytne zákazníkovi dopravu z místa pobytu v zahraničí do ČR, pokud je tato doprava součástí zájezdu.
2) nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil.
3) nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v příp., že se zájezd uskutečnil pouze zčásti.
►právo na reklamaci a vypořádání závazků z odpovědnosti za vady poskytnuté služby v cestovním ruchu
Cestovní kancelář, u které jste si zájezd zakoupili, odpovídá za to, že služby uvedené v cestovní smlouvě Vám budou poskytnuty ve sjednaném rozsahu a kvalitě (a to i v případě, že tyto závazky mají být plněny nejen cestovní kanceláří, ale společně i jinými dodavateli služeb cestovního ruchu).
► nástupní, případně delegátský servis
Při vlastním nástupu na pobyt (i následně v jeho průběhu) můžete v případě neočekávaných problémů požádat o pomoc odpovědného pracovníka cestovní kanceláře - delegáta, který byl pro řešení těchto situací určen.
► čerpání výhod zákazníka cestovní kanceláře
To znamená, že s vlastním pobytem získáváte řadu výhod, které pro Vás cestovní kancelář u konečných poskytovatelů služeb (jako pro své zákazníky) získala. Může jít např. o poskytnutí slevy za parkování, fakultativní výlety, vybraná jídla z jídelního lístku, hlídání dětí, půjčovné sportovních potřeb, použití lyžařských vleků, uplatnění vyšší věkové hladiny pro dětské ceny, na vstupy do bazénu, sauny, sportoviště a na mnoho dalších služeb. V některých případech může jít o čerpání vybraných služeb pro zákazníky cestovní kanceláře zcela zdarma. Velmi často je rovněž aktuální cenové zvýhodnění nákupu vlastního pobytu, neboť cestovní kancelář nakupuje za výhodnější tzv. velkoobchodní ceny a často poskytuje ještě různé věrnostní či jiné slevy. V mnoha případech můžete rovněž zakoupit svoji dovolenou „na splátky“.
Asociace cestovních kanceláří České republiky
Lípová 15, 120 44 Praha 2
Tel.: 224 914 543, Fax: 224 914 674